Livräddare för en gravid kvinna

image

1. Blutsaft. Det är inte särskilt gott men ett enkelt och skonsamt sätt att få i sig järn. En hutt om dagen till mat som inte innehåller kalcium (det hämmar järnupptaget) men gärna C-vitamin (främjar järnupptaget). Billigast är den att köpa på Ica Maxi. Fick upp mitt järnvärde effektivt med denna från v.12 (112) till v.20 (139) men nu på slutet i v.34 äter jag en järntablett varannan dag för att inte sjunka för lågt. Fortsätter dock med Blutsaften varje dag och kommer göra det ett tag efter förlossningen också för att boosta.

image

2. Olja för att slippa bristningar. Om man får bristningar på mage/höfter/bröst är hormonellt och inget som går att styra över sägs det men det är ändå skönt att smörja in magen morgon och kväll när den växer. Det kliar annars. Hade nog inye klarat mig en dag utan denna olja från v.24 och framåt när magen tog fart.  Weleda’s går lätt in i huden och är giftfri och inte allt för dyr. Billigast är den i tvåpack på bodystore.se. Jag har kört med vanlig kallpressad kokosolja också för att varva och det smörjer jag in resten av kroppen med också. Även den växer..

image

3. Alkoholfritt bubbel ”God dryck”. Jag saknar verkligen inte alkohol men i somras var denna en favorit när vi gick bort eller bjöd hem folk. Den smakar friskt och är rätt lik vanligt bubbel, inte alls så söt som alkoholfritt kan vara ibland. Finns även i rosé, på Systembolaget. Fick tips i veckan på ett annat alkoholfritt bubbel som vi kommer köpa till nyårsafton. Champagnemakaren Rickard Juhlins eget bubbel. Ska tydligen smaka väldigt likt champagne. Måste provas vid tolvslaget.

image

4. Gravidjeans. Många sa åt mig att glömma jeans under graviditeten för det fanns ändå inga snygga som liknar vanliga. Men jag håller inte med. Hittade två par supersköna på H&M som jag bott i sen v.18. Kommer ha dem en bit efter också för att de är så sköna. Köpte även ett par svarta kostymbyxor där som varit mycket användbara på jobbet. Guld värt!

IMG_9060

5. I vecka 7 slog illamåendet till med full kraft och i åtta veckor framåt var det supersvårt att äta. Majskakor med smör var livräddaren när illamåendet var som värst. I v.20 och v.30 har det kommit tillbaka lite morgon och kväll eftersom det är kraftiga tillväxtperioder och hormonerna rusar. Då har jag tagit till majskakorna igen för att kunna sova och innan det är dags för frukost. För övrigt är de sjukt goda :)

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>