Ett gott sätt att få i sig järn

image

Jag har hittat ett bra sätt att få i mig extra järn, något som vi tjejer lätt kan få brist på. Torkade aprikoser är lätta att ta med i liten burk i väskan, goda att äta och innehåller hela 6 mg järn per 100 g, ungefär lika mycket som leverpastej. Jämför du med blodpudding, grislever eller torkat renkött som innehåller ca 19 mg järn per 100 g så kan det tyckas lite men det är kanske inget du vill äta till mellis varje dag? Även de flesta nötter och frön är rika på järn men glöm inte att blötlägga dem först så att kroppen lättare kan ta upp näringen.

Tänk på att köpa aprikoser att bra kvalitet och att de är ekologiska. Ekologiska aprikoser är bruna i färgen istället för aprikosa. Det är för att de är osvavlade vilket gör att de med tiden mister sin naturliga färg, men deras sötma och arom bevaras bättre. Ur hälsosynpunkt är det bättre att köpa de osvavlade aprikoserna. Svavel är nämligen allergiframkallande redan vid låga doser för de som är överkänsliga.

Ät som de torkade aprikoserna som de är, skiva ner i havregrynsgröten eller ha i några när du gör nyttiga chokladbollar. Jag köper mina aprikoser från Saltå Kvarn eller Biofood.

Näringsinnehållet i torkade aprikoser hittar ni HÄR. Självklart ska de ses som nyttigt godis eller mellanmål eftersom torkad frukt innehåller mycket energi. Men som ni vet, för mig kommer näring före kalori. Resten löser sig av sig själv.

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>