Blötlägg nötterna för att få ur mer näring

Jag har läst och hört talas om att det ska vara bra att blötlägga nötter innan man äter dem. Mycket näring i form av vitaminer och mineraler går förlorade eftersom vi inte kan ta upp dem annars. Nötter som inte blötlagts, eller aktiverats som det också heter, innehåller fytinsyra som gör att nötterna inte blir gamla men den knyter även till sig mineraler som zink, järn och magnesium vilket vi så klart vill behålla och ta upp näring ifrån. När nätterna blötläggs tror de att det är dags att groddas och släpper därför på enzymblockerare och fytinsyran bryts ned och nötterna aktiverar sina näringsämnen. Nu kommer man åt näringen och nötterna blir mer lättsmälta för vår mage.

Jag har tidigare testat med mandlar och efter en natt i vatten har de legat i kylen men rätt snabbt blivit mögliga. De ska torkas i ugn, sakta på låg värme, för bästa resultat och hållbarhet. Så det testar jag nu. Tanken är att nötterna ska hamna i vår müsli.

Så här länge ska nötter och fröer ligga i blöt:

Mandel 8 – 12 timmar
Hasselnöt 4 – 6 timmar
Valnöt 4 timmar
Pekannöt 4 – 6 timmar
Cashewnöt 2 timmar
Solrosfrö 2 timmar
Pumpafrö 5 – 6 timmar

Täck nötterna med vatten och lägg en kökshandduk över under tiden de ska blötläggas. Byt gärna vattnet någon gång. Skölj dem sen när tiden är ute och rosta sakta på låg värme i ugn eller förvara i kylskåp. De håller ett par dagar om de inte torkas.

imageJag har bytt vatten efter 2h, ändå ser ni hur grönt vattnet till pumpskärnorna är. Det är mycket som ”släpper”. 

imageCashewnötter och solrosfrön på tork efter två timmar i vattenbad. Jag kör på 100 grader varmluft tills de känns torra. Det är nog ännu bättre att köra på lägre värme under längre tid (om tid finns). 

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>